‘k Heb Je Lief

Tekst: Paul de Leeuw
Muziek: Peter Groenendijk
Uitvoering: Paul de Leeuw

Nieuwe Klassiekers

Dit interview is verschenen in de bundel Nieuwe Klassiekers. Hierin staan 21 verhalen over 21 liedjes met eeuwigheidswaarde. De bundel is te koop voor € 12,50 (incl. vezendkosten). Bestellen kan per mail.

Een notering in de hitlijsten is geen voorwaarde of noodzaak voor een lied om een klassieker te worden. Maar het kan natuurlijk helpen. ’k Heb je lief van Paul de Leeuw kwam in oktober 1997 de hitlijsten binnen en bereikte binnen een paar weken de derde plaats. Paul schreef de tekst van het lied op bestaande muziek van Peter Groenendijk.

‘IK VOELDE MIJ UITGEDAAGD EEN POSITIEF LIEFDESLIED TE SCHRJVEN’

Van vriendendienst tot liefdesverklaring en hitparadesucces

Over het Nederlandstalige lied kan Paul de Leeuw uren praten. Paul: “Ik heb daar van jongs af aan veel mee gehad. Dat komt door de Nederlandse Artiesten Revue. Dat was een programma op Hilversum 3 en daar luisterde ik altijd naar. En ik draaide Nederlandstalige platen, van Conny Vandenbos bijvoorbeeld. En dan niet Sjakie van de hoek, maar wel De Noorderzon scheen. Ik ging voor het betere Nederlandstalige lied. Ik luisterde naar alles van Herman van Veen, naar Robert Long, en zo kan ik er nog wel tien noemen. En nu nog! Vorige week heb ik bijvoorbeeld de mooiste liedjes van Wim Sonneveld gedownload, omdat ik het gevoel had dat ik zijn repertoire een beetje kwijtraakte. Om op de hoogte te blijven van het aanbod van nu, luister ik op de radio naar De Sandwich en Sara op zondag. Dan leer je liedjes kennen van mensen als Jeroen Zijlstra. Die vind ik ook heel erg goed.”

In één ruk
“Zelf muziek maken is nog vroeger begonnen. Op mijn vierde moest ik noten leren lezen. Verplicht! Nou ja, misschien was ik zes of zeven. Weer iets later ging ik piano en accordeon spelen. Teksten schrijven kwam wel wat later. Het eerste lied dat ik echt zelf heb gemaakt was Vlieg met me mee. Om een liedtekst te schrijven ga ik niet met een bak koffie van acht tot vijf aan tafel zitten. Dat werkt voor mij niet. Het start vaak met een zin die in me opkomt en die ik mooi of grappig vind. Daar moet ik dan iets mee. Vaak schrijf ik daarna in één ruk een compleet lied, puur intuïtief. Later ga ik er dan nog eens voor zitten om het allemaal wat mooier te maken. En ik laat mijn teksten altijd nog even lezen door een paar mensen die er iets verstandigs over kunnen zeggen. Met ’k Heb je lief heb ik dat ook gedaan.”

Mislukte relaties
“De ontstaansgeschiedenis van ‘k Heb je lief is een mooi verhaal. Ik had in het voorjaar van 1997 een bandje gekregen met daarop een demo, gemaakt door Peter Groenendijk. Dat is een componist uit Rotterdam. De melodie van zijn lied vond ik fantastisch, maar met zijn tekst kon ik heel weinig. Daarom heb ik Peter gebeld en gevraagd of hij het goed vond als ik er een eigen tekst op zou maken. Dat mocht. Die zomer ben ik met een vriendin op vakantie gegaan naar Spanje. Terwijl we praatten over de plannen voor mijn nieuwe cd, wreef zij mij in dat ik altijd over mislukte relaties zong. Ik voelde mij daardoor uitgedaagd nu eens een positief liefdeslied te schrijven. En dat terwijl ik privé juist in een onrustige fase zat.”

“Ik had twee jaar een relatie gehad met Stephan, nu mijn man, maar in die periode was het een half jaar uit tussen ons. En aan de ene kant vermaakte ik mij wel prima zonder hem en zoende ik er lustig op los, zo links en recht. Maar tegelijkertijd was ik ook nog steeds gek op hem. Halverwege die vakantie belde hij mij op en zei dat hij inzag waarom het stuk was gelopen tussen ons. Ik vroeg hem daarop of hij mij terug wilde en zijn antwoord was ja. Een dag later lag ik op het strand met een kladblok en luisterde op mijn walkman naar het lied van Peter. Op zijn melodie heb ik die middag binnen een paar uur de hele tekst geschreven van ’k Heb je lief en heb er later geen letter meer aan veranderd. Voor mijn gevoel is het een tekst die klopt. Behalve die kerstbomen dan…”

Lady Di
“Terug in Nederland liep mijn relatie niet meteen soepel. Stephan besloot een maand naar India en Tibet te gaan en ik vond het eigenlijk wel lekker dat hij eventjes ophoepelde. Hij weg en ik een cd maken, dacht ik. Een week voor Stephan vertrok, verongelukte Lady Di. Uitgerekend die middag moest ik in de studio ’k Heb je lief opnemen. Nou, dat werden dus kut opnames. Ik was een enorm bewonderaar van Diana en dus aangeslagen, én mijn relatie zat slecht. Die twee dingen hielpen niet echt mee om vol passie over de liefde te zingen.”

“Ik besloot het een week later opnieuw te proberen. Die dag zette ik eerst Stephan op Schiphol en luisterde ik in de auto naar de uitvaartceremonie van Lady Di. Het hoogtepunt daarin was de speech van haar broer. Die ging over liefde en vergankelijkheid en dat maakte dat ik op slag besefte hoeveel ik eigenlijk om Stephan gaf. Hij was dus amper weg of ik miste hem al. Dat gevoel maakte het opnemen van het lied een stuk makkelijker. In een paar takes waren we klaar.”

Voor hem
“Heel veel mensen gebruiken ’k Heb je lief om hoogtepunten binnen hun relatie te vieren. Prima! Ik word ook vaak gevraagd om het te zingen op bruiloften en andere goed bedoelde partijen, maar dat doe ik nooit. Wel zing ik het vaak tijdens optredens en op televisie. Laatst nog, met Mika. Op momenten dat Stephan in de zaal zit, krijgt het lied voor mij meer waarde. Dan voel ik in heel mijn lijf waarom ik het zing. ’k Heb je lief is mijn lied voor hem.”

HET VERHAAL VAN PETER

Peter: “Vrienden van mij maakten in het voorjaar van 1997 een moeilijke periode door. Om hen een hart onder de riem steken heb ik een lied voor ze geschreven. Het heette Ik heb je lief. Ik nam het op in mijn studio en zond het uit in het programma, dat ik maakte voor Radio Rijnmond. Met het resultaat en de reacties daarop was ik dik tevreden. Verder was het absoluut niet mijn bedoeling er iets commercieels mee te doen.”

Lyrisch
“Het was op aandringen van anderen, dat ik het lied toch aan Paul de Leeuw heb gestuurd. Na een paar weken belde hij mij op en was er lyrisch over. En dat terwijl ik eigenlijk dacht dat het niks voor hem zou zijn. Gedeeltelijk was dat ook zo. Met het thema kon hij niet uit de voeten. Hij wilde er zelf een andere tekst op schrijven en ik vond dat prima. Toen ik uiteindelijk zijn tekst las, moest ik wel even wennen aan de kerstbomen en het bloemencorso. Inmiddels ben ik daar natuurlijk helemaal vertrouwd mee.”

Tienduizend mensen
“Paul heeft het op zijn manier tot een bijzonder mooi lied gemaakt en het werd een grote hit. Het lied draagt emotie over, in tekst én muziek. Ik herinner me nog dat ik dik kippenvel had toen hij het in Ahoy’ zong. Ruim tienduizend mensen zongen daar ons lied mee. Ik kan je zeggen, zoiets vergeet je niet snel.”